Obnovení činnosti souboru Collegium musicale bonum
Celosvětová pandemie covidu-19 v roce 2020 umlčela zpěv při bohoslužbách, ve školách a de facto zmrazila aktivity pěveckých sborů. Naše vlast tak s trochou nadsázky připomínala poněkud smutné Půlnoční království z pohádky Pyšná princezna, kde bylo zakázáno zpívat. Vládní nařízení povolilo sborový zpěv od pondělí 1. května 2021.
Slavkovský vokálně-instrumentální soubor Collegium musicale bonum začal opět nacvičovat 27. října 2022 (tedy v čase relativního pandemického bezpečí – počet osob nakažených koronavirem v tomto měsíci na území naší vlasti nepřesáhl 2150/den). Pěvecké zkoušky se konaly v teplotně temperovaném sále slavkovské fary každý čtvrtek od 18.30 do 20.00 hod. Nejbližším vytyčeným cílem bylo zajistit hudební složku liturgií Božího hodu vánočního a svátku Křtu Páně.
Liturgii 1. svátku vánočního otevřel portugalský hymnus Adeste fideles. V jejím průběhu dále zazněly dvě pastorely (Pastorella in F a Pastorella in G) Františka Xavera Thuriho – slavkovskému publiku tak byla poprvé představena tvorba „posledního barokního skladatele“; jakožto Graduale pastorale in G Franze Xavera Martina Lablera s náročným sólovým partem, jež s velkým nadhledem předestřela profesionální pěvkyně Kateřina Jiráková (abs. Hudební fakulty JAMU). Po závěrečném požehnání zazněla hymna českých Vánoc Narodil se Kristus Pán, při které se celé společenství propojilo v jeden zpívající celek – bohoslužbu tak orámovaly bohatě instrumentované koledy, což slavnosti dodalo lesku. Pomyslnou tečkou bylo působivé Offertoire sur des Noëls, op. 39, No. 6 Alexandre Guilmanta pro sólové varhany.
Hudební produkce zanechala v posluchačích silný dojem – na přímluvu pana děkana Milana Vavra i dalších farníků byl tentýž repertoár (doplněný ještě o skladbu Es ist ein 'Ros' entsprungen Michaela Praetoria) reprízován při nedělní liturgii Křtu Páně, ačkoli na tento svátek byla původně naplánována dramaturgie zcela jiná. Sbor kromě figurální hudby samozřejmě interpretoval též obligátní liturgické zpěvy: ordinária Karla Břízy, Petra Ebena (části Kyrie, Gloria, Credo střídavě s lidem) či žalmy Josefa Olejníka a Zdeňka Pololáníka. Nelze nezmínit, že díky přičinění našeho prvního houslisty Ladislava Jedličky se soubor rozrostl o dvě mladé, šikovné a perspektivní hudebnice: Kateřinu Dostálovou z Heršpic (housle) a Růženu Tesáčkovou ze Slavkova u Brna (kontrabas).
Do hudebního dění souboru se zapojili: a) pěvci Jarmila Andrlová, Kristýna Andrlová, Jaroslava Galatová, Lenka Janošková, Veronika Kábrtová, Tereza Knotková, Kateřina Jiráková, Dagmar Mašová, Klára Matyášová, Lenka Nosková, Marie Schwetzová, Veronika Slámová, Eva Šlahorová, Martina Tesáčková, Kristýna Vladíková, Pavlína Zichová, Jiří Andrla, Jiří Holomek, Jan Matyáš, Václav Nosek, Tomáš Randýsek, Richard Zukal; b) instrumentalisté Klára Klinkovská (flétna), Matyáš Červinka (trubka), Stanislav Otépka (trubka), Jan Patera (trubka), Kateřina Dostálová (housle), Ladislav Jedlička (housle), Jitka Kneslová (viola), Růžena Tesáčková (kontrabas), Olga Frydrychová (varhany); hudební produkce řídil podepsaný.
Závěrem. Děkuji všem, kteří se zapojili do tohoto projektu a svým hudebním umem oblažili srdce mnoha spoluobčanů. Děkuji všem podporovatelům i posluchačům za vřelé přijetí. Čtenářům přeji šťastný nový rok 2023, aby proběhl v co největším klidu, míru, zdraví a radosti!
Karol Frydrych